Thursday 17 October 2013

NAK RESEPI KE...???



Okey..okeyhhh...atas permintaan saya bagi resepi Bihun Sup Kedah ; )

Saya nie bukan pandai memasak sebeno nyer...
Semua pakat campak-campak jew..
So, resepi yang saya bagi ni pun mmg campak2 la yer...no actual sukatan..sowieee...


BIHUN SUP KEDAH


1 paket bihun direbus dengan sedikit kunyit
Tos dan ketepikan.

Rebus tulang lembu dan daging (potong besar) dengan 2.5 liter air (anggaran). Rebus hingga lembut. Potong daging nipis-nipis dan ketepikan.

Sup
Tumis 1 btg kulit kayu manis, 1 biji bunga lawang, 3 biji pelaga dan 5-6 biji cengkih..serta 1 inci halia yang diketuk.
Masukkan 2 ulas bawang putih yang diketuk.
Kacau hingga naik bau yang harum tuuu...

Masukkan air rebusan tulang dan daging..masukkan 1 bunjut rempah sup tulang (saya suka guna brand Mak Siti).

Setelah mendidih, letak garam secukup rasa dan sedikit gula (saya tak guna perasa jadi saya gantikan dengan gula)

Sup siap!

Sambal Cili
1/2 cawan serbuk cili Baba's dibancuh dengan sedikit air. 1 ulas bawang putih diketuk. Sedikit air asam jawa. Sedikit gula melaka dan sedikit garam. Tumiskan sehingga mendidih.

Sambal cili siap!

Hidangkan bihun sup ini bersama lobak masin, daun sup dan bawang goreng.

Yummyyyss...

Selamat mencuba!!



No comments:

Post a Comment